The Wall Street Journal Europe

The Wall Street Journal Europe
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) Dow Jones & Company (owned by News Corp)
Founded 1983
Language English

The Wall Street Journal Europe is a daily English-language newspaper that covers global and regional business news for Europe, the Middle East and Africa (EMEA). Published by Dow Jones & Company (a News Corp company), it forms part of the business publication franchise which includes The Wall Street Journal, The Wall Street Journal Asia, and The Wall Street Journal Online ( Together, these publications have a total circulation of 3.8 million.

Founded in 1983, The Wall Street Journal Europe is printed in nine locations throughout the region – Belgium, Germany, Ireland, Italy, Spain, Switzerland, Turkey, the U.K. and Israel. The paper is distributed in more than 60 countries with almost 80% of its subscribers European citizens.

The Wall Street Journal Europe draws on the Dow Jones network of more than 1,900 editors and reporters worldwide, including more than 400 in Europe alone, operating from 30 news bureaus across the EMEA region.

Its website,[1] offers news and analysis, opinion, market data and multimedia features tailored for a European audience by a London-based editorial team. Blogs include New Europe[2] covering Eastern and Central Europe; Iain Martin's blog on U.K. Politics[3] The Source;[4] and Real Time Brussels,[5] offering analysis on events through the European business day.

Content is also available via mobile devices, including a Europe edition of the Blackberry Reader; and a mobile-optimized website[6] which provides continually updated news, information and analysis from, via any web-enabled mobile device or smartphone.

Growth figures for circulation of The Wall Street Journal Europe may not be directly comparable to that of other newspapers beginning January 2008 due to the Journal's contract with Executive Learning Partnership (ELP) of the Netherlands. This agreement involved ELP's purchasing copies of the newspaper at between 1¢ and 5¢ cents a copy, well below normal market price. These copies, given at no cost to students, represented 41% of The Wall Street Journal Europe circulation by 2010. Since ELP received payments from the Journal through intermediary companies, some journalists and a whistleblower then employed by the Journal alleged that the newspaper was secretly boosting circulation figures by buying its own papers. This could have a positive impact on the newspaper's advertising revenues. The contract also committed the Journal to publishing articles that reportedly promoted ELP's activities. While maintaining that the arrangement was legitimate and appropriate, the European managing director of the Journal's parent Dow Jones & Company, Andrew Langhoff, resigned in October 2011. Les Hinton, who was chief executive officer of Dow Jones & Company and who was reportedly advised of the arrangement with ELP, resigned July 2011 in conjunction with the unrelated News International phone hacking scandal.[7][8]

Key facts

The Wall Street Journal Europe

Type: daily newspaper (M-F)

Format: compact

Circulation: 75,996 (ABC Jan-June 2009)

Readership: 205,189

Reader profile: 79% European citizens; 62% top management; average personal income: U.S.$286,000; average household net worth: U.S.$2.98 million (Wall Street Journal Europe Subscriber Study 2007)

Editor-in-chief: Tracy Corrigan

Publisher: Kelly Leach

Content includes


  1. "". Retrieved 2012-02-02.
  2. "Emerging Europe Blog - Current Events, Economy & Politics in Eastern/Central Europe -". 2011-10-18. Retrieved 2012-02-02.
  3. "Iain Martin - U.K. Politics, Government, Economy, Analysis & Commentary -". Retrieved 2012-02-02.
  4. "Brussels". Archived from the original on 2012-08-19.
  5. "". Retrieved 2012-02-02.
  6. Davies, Nick (12 October 2011). "Wall Street Journal circulation scam claims senior Murdoch executive". The Guardian. London. Retrieved 13 October 2011.
  7. O'Carroll, Lisa (15 July 2011). "Les Hinton resigns from News Corp". The Guardian. London. Retrieved 21 August 2011.
  8. "". Retrieved 2012-02-02.
  9. "". Retrieved 2012-02-02.
This article is issued from Wikipedia - version of the 11/12/2016. The text is available under the Creative Commons Attribution/Share Alike but additional terms may apply for the media files.