The National (Abu Dhabi)

The National

Logo of The National
Type Daily
Format Broadsheet
Owner(s) Abu Dhabi Media
Editor-in-chief Rashed Murooshid
Deputy editor Bill Spindle
Managing editors Laura Koot
Staff writers more than 150
Founded 16 April 2008 (2008-04-16)
Political alignment Pro-government
Language English
Headquarters Abu Dhabi
Circulation Unaudited[1]
Sister newspapers Aletihad

The National is a government-owned English-language daily newspaper published in Abu Dhabi, United Arab Emirates.

History and profile

The National was first published on 17 April 2008.[2] Mohammed Al Otaiba is the editor-in-chief of The National.[3] The editor-in-chief between 8 June 2009 and 2 October 2013 was Hassan Fattah.[4] Prior to this, and from the launch of the newspaper Martin Newland was editor-in-chief. Abu Dhabi Media, the government-owned media company, runs the newspaper along with a stable of other publications, including Aletihad, Zahrat Al Khaleej, Majed, and National Geographic Al Arabiya (in partnership with National Geographic).[5] With its pledge to emulate Western newspaper standards and to "help society evolve," The National claims to be an anomaly in the Middle East, where most media are tightly controlled by the government - however there have been several high level resignations across the editorial team regarding spiked stories and the newspaper's impotency when covering stories on Abu Dhabi. On the other hand, the major goal in establishing the paper was to have respect from the international community on the part of the government.[6]

The National built its staff levels up to 150 recruiting from newspapers around the world, including the Wall Street Journal, the New York Times and the Daily Telegraph of Britain. Martin Newland was editor of the Daily Telegraph from 2003 to 2005, and he took with him many former Telegraph employees, most notably Colin Randall (former Telegraph executive news editor), Sue Ryan (former managing editor) and senior photographer Stephen Lock (who covered domestic and foreign news and the international fashion circuit during 20 years on the Daily Telegraph).[7] While there have been changes in the editorial team over the last few years, mainly due to expat churn and limited restructuring, the staff levels went down to 150. The cuts are a reflection of the paper's inability to generate enough income through advertising and subscriptions. Earlier in 2012 they parted company with their sales director and the sales executives from across the publishing titles were merged into one team. Despite high levels of marketing across the country the paper struggled to break 10,000 subscriptions after launch and it is believed that current subscription levels are around 7,500 but as the title is not audited there is no reliable information to back this up.

The 2008 circulation of the paper was 60.000 copies.[8]


The paper is organised into four daily sections (News, Business, Sport, The Review, Weekend and Arts & Life) with rotating weekly magazines, including UltraTravel, Luxury and #HealthyLiving. It covers local and international news, business, sports, arts and life, travel and motoring. The target group of the paper can be described as educated, affluent, out and about, business leaders, decision makers and key influencers as well as well vultures (cultural travellers).[1]

Controversies and allegations of skewed coverage

In a 2012 article in the American Journalism Review, former foreign desk editor Tom O'Hara contended that coverage was skewed to favor the agenda of the government of the United Arab Emirates. He said that the newspaper had a "meticulous censorship process" that directly influenced coverage and word usage in the newspaper, such as prohibiting use of the term "Persian Gulf". He said that the newspaper engaged in self-censorship, suppressing coverage of subjects deemed as casting an unfavorable light on the UAE royal family. He said that, among other things, coverage of the Libyan uprising was suppressed, as were articles about Wikileaks and gay rights.[9]

The New Republic reported in February 2013 that The National had failed to live up to high expectations that had been raised when it was established. The magazine said that the newsroom has had a series of crises during the preceding five years, and that "tensions over the management and direction of the paper have been simmering behind the scenes, with leadership changes, budget cuts, infighting and allegations of rampant self-censorship conspiring to trigger a series of defections that have depleted the paper of much of its marquee talent". The article described examples of rampant self-censorship, and said the newspaper's story was "a cautionary tale about pursuing journalism in a censored society".[10]


  1. 1 2 "UAE" (PDF). Publicitas. Archived from the original (PDF) on 7 February 2012. Retrieved 8 June 2012.
  2. "New Daily Launched in the UAE". The Arab Press Network. 22 April 2008. Retrieved 9 September 2014.
  3. "Mohammed Al Otaiba named new editor-in-chief of The National - The National".
  4. "The National's editor-in-chief steps down - The National".
  5. "Abu Dhabi-based The National soon to celebrate first anniversary". The Arab Press Network. 9 March 2009. Retrieved 15 March 2013.
  6. Reinisch, Lisa. "Environmental Journalism in the UAE" (PDF). Arab Media & Society. Retrieved 16 April 2013.
  7. Brook, Stephen (6 February 2008). "Mail showbiz reporter off to Abu Dhabi". The Guardian. London. Retrieved 5 September 2010.
  8. The Report: Abu Dhabi 2009. Oxford Business Group. 2009. p. 209. ISBN 978-1-907065-04-0. Retrieved 10 September 2014.
  9. Tom OHara, "Just Make Sure You Don’t Call It the Persian Gulf!", American Journalism Review, December 2012/January 2013.
  10. Joe Pompeo, "We Are Not Here to Fight for Press Freedom: The National wanted to be the Times of the Middle East. It failed", The New Republic, 28 February 2013.
This article is issued from Wikipedia - version of the 11/23/2016. The text is available under the Creative Commons Attribution/Share Alike but additional terms may apply for the media files.