Typical Milliyet front page.
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) Demirören Holding
Founded 1950 (1950)
Political alignment Historically:
Turkish nationalism
Language Turkish
Headquarters Bağcılar
City İstanbul
Country Turkey
Circulation 182,955 (26 January-1 February 2015)[1]
Website Official website

Milliyet (Turkish for "nationality") is a major Turkish daily newspaper published in Istanbul, Turkey.

History and profile

Milliyet came to publishing life at the Nuri Akça press in Babıali, Istanbul as a daily private newspaper on 3 May 1950. Its owner was Ali Naci Karacan. After his death in 1955 the paper was published by his son, Encüment Karacan.

For a number of years the person who made his mark on the paper as the editor in chief was Abdi İpekçi. İpekçi managed to raise the standards of the Turkish press by introducing his journalistic criteria. On 1 February 1979, İpekçi was murdered by Mehmet Ali Ağca, who would later attempt to assassinate the Pope John Paul II.

Milliyet is published in broadsheet format.[2]

In 2001 Milliyet had a circulation of 337,000 copies.[2] According to comScore, Milliyet's website is the fifth most visited news website in Europe.[3]


In 1979 the founding Karacan family sold the paper to Aydın Doğan. Erdoğan Demirören, who owned 25% of the paper, later also sold his stake to Doğan.[4] In October 1998 the paper was briefly sold to Korkmaz Yiğit, being bought back within weeks when Yiğit's business empire collapsed in the face of unrelated fraud allegations.[5]

The paper was purchased by a joint venture of the Demirören Group and Karacan Group in May 2011,[6] but after legal and financial issues Karacan sold its stake to Demirören in February 2012.[7]

Editorial line

Since 1994, Milliyet has abandoned its stable, "upmarket" journalism established by Abdi İpekçi for a middle-market editorial line akin to that of Hürriyet. Internet edition of Milliyet often incorporates sensational material from The Sun and Daily Mail and there is tremendous amount of overlap among the daily coverage, such as identical articles and photographs.

Milliyet has been criticised for having self-censored a column that was critical of the Prime Minister's reaction to a press leak.[8] The column was frozen out for two weeks and then blanket-refused for publication.[9]

In early 2012 Milliyet fired Ece Temelkuran after she had written articles critical of the government's handling of the December 2011 Uludere massacre,[10] and Nuray Mert after Turkish Prime Minister Recep Tayyip Erdoğan publicly criticized her.[11][12][13]

In 2013, Milliyet fired two columnists Hasan Cemal and Can Dündar, who had taken critical stances against the AKP government.[14]

Digital archives

On September 2009, Milliyet opened its digital archive becoming the first Turkish newspaper to do so.[15]

Notable people

See also


  1. "Tiraj - MedyaTava - Yazmadıysa Doğru Değildir". 4 December 2014.
  2. 1 2 Adam Smith (15 November 2002). "Europe's Top Papers". campaign. Retrieved 7 February 2015.
  3. Nearly 50 Percent of Internet Users in Europe Visit Newspaper Sites, 19 January 2012
  4. Today's Zaman, 29 April 2011, Competition body approves sale of Milliyet, Vatan dailies for $74 mln
  5. Hurriyet Daily News, 4 November 1998, October: Crisis with Damascus defused after Ocalan leaves Syria; the rise and fall of Korkmaz Yigit
  6. Dogan News Agency, 4 May 2011, Milliyet and Vatan papers sold to DK
  7. Hurriyet Daily News, 9 February 2012, Karacan Group execs arrested in media probe
  8. "A Special Kind Of Awful – The State Of The Turkish Media". Central Asia-Caucasus Institute and Silk Road Studies Program. Retrieved 2 June 2013.
  9. Peter Preston (24 March 2013). "Turkey's voting for censors". The Observer. London. Retrieved 2 June 2013.
  10. Al Akhbar, 6 January 2012, Firing Turkey’s Ece Temelkuran: The Price of Speaking Out
  11. "Turks sense dawn of new era of power and confidence". BBC news. 21 November 2011. Retrieved 21 November 2011.
  12. "Turkish PM targets Economist magazine, journalist Nuray Mert". Hurriyet Daily News. 3 June 2011. Retrieved 21 November 2011.
  13. Dexter Filkins (9 March 2012). "Turkey's Jailed Journalists". The New Yorker. Retrieved 18 March 2012.
  14. "Can Dündar dismissed from daily Milliyet for critical Gezi stance". Hürriyet Daily News. 1 August 2013. Retrieved 2 August 2013.
  15. "Milliyet Archive". Milliyet.

External links

This article is issued from Wikipedia - version of the 6/13/2016. The text is available under the Creative Commons Attribution/Share Alike but additional terms may apply for the media files.