Daily Star (British newspaper)

For other newspapers with this name, see Daily Star.
Daily Star
Type Daily newspaper
Format Tabloid
Owner(s) Richard Desmond
Publisher Northern & Shell Media
Editor Dawn Neesom
Founded 2 November 1978
Headquarters 10 Lower Thames Street
London EC3R 6EN
Circulation 424,453 (March 2015)[1]
Website www.dailystar.co.uk

The Daily Star is a daily tabloid newspaper published from Monday to Saturday in the United Kingdom since 2 November 1978. On 15 September 2002 a sister Sunday edition, was launched with a separate staff. On 31 October 2009, the Daily Star published its 10,000th issue.

When the paper was launched from Manchester, it was circulated only in the North and Midlands. It was conceived by the then-owners of Express Newspapers, Trafalgar House, to take on the strength of the Daily Mirror and The Sun in the north. It was also intended to utilise the under-capacity of the Great Ancoats Street presses in Manchester as the Daily Express was losing circulation. The Daily Star sold out its first night print of 1,400,000. Its cover price has decreased over the years in order to compete with its rival The Sun.[2]

The Daily Star is published by Express Newspapers, which also publishes the Daily Express and Sunday Express. The group is now owned by Richard Desmond's Northern and Shell company. The paper predominantly focuses on stories largely revolving around celebrities, sport, and news and gossip about popular television programmes, such as soap operas and reality TV shows.

Its editor is Dawn Neesom. She was promoted to the post in December 2003 after the previous editor, Peter Hill, moved to become editor of the Daily Express. She had been an executive on the paper in charge of the features department.

Regular features

The newspaper features a photograph of a topless model on weekdays (in a similar vein to The Sun's former Page 3 feature) and has discovered some well known models, most notably Rachel Ter Horst in 1993, and Lucy Pinder on a Bournemouth beach in summer 2003. Such models as Cherry Dee and Michelle Marsh have also appeared on their page 3. These women are known in the paper as "Star Babes". The paper's glamour photographer is Jeany Savage.

Other regular features in the Daily Star include Wired, a daily gossip column edited by James Cabooter, "Hot TV", a television news column edited by Ed Gleave and Peter Dyke, Mike Ward's weekly television review page and "Forum", a daily page devoted to readers' text messages, which are apparently printed verbatim. Opinion columns by Dominik Diamond and Vanessa Feltz were discontinued in 2008. Until he died in 2012, the chief football writer was Brian Woolnough, lured from The Sun in 2001 for a £200,000 pay packet.[3]

The paper's leader column, entitled "The Daily Star Says", appears most days on Page 6. "Beau Peep" is the daily strip cartoon.


Jeffrey Archer

In 1987, the newspaper lost a high-profile libel action brought by Jeffrey Archer, leading to an award of £500,000 in damages, over allegations of Archer's involvement with a prostitute, Monica Coghlan. The editor of the Daily Star, Lloyd Turner, was sacked six weeks after the trial. However, the newspaper always stood by its story, and on 19 July 2001 Archer was found guilty of perjury and perverting the course of justice at the 1987 trial and was sentenced to a total of four years' imprisonment. The paper later launched a bid to reclaim £2.2m – the original payout plus interest and damages.[4]

Hillsborough disaster

On 18 April 1989, three days after the Hillsborough disaster in which 96 Liverpool F.C. fans were fatally injured at an FA Cup semi-final game, the Daily Star ran the front page headline "Dead Fans Robbed by Drunk Thugs", alleging that Liverpool fans had stolen from fans injured or killed in the tragedy. These allegations, along with claims that fans had also attacked police officers aiding the injured, were published in several other newspapers, though it was the content of a front page article by The Sun on 19 April which caused the most controversy. A later inquiry showed all of the claims made were false.[5]

Madeleine McCann

Both the Daily Star and its Sunday equivalent, as well as its stablemates the Daily Express and Sunday Express, featured heavy coverage of the disappearance of Madeleine McCann in May 2007. In 2008, the McCann family sued the Star and Express for libel. The action concerned more than 100 stories across the Daily Express, Daily Star and their Sunday equivalents, which accused the McCanns of involvement in their daughter's disappearance. The newspapers' coverage was regarded by the McCanns as grossly defamatory. In a settlement at the High Court of Justice, the newspapers agreed to run a front-page apology to the McCanns on 19 March 2008, publish another apology on the front pages of the Sunday editions on 23 March and make a statement of apology at the High Court. They also agreed to pay costs and substantial damages, which the McCanns plan to use to aid their search for their daughter.[6] The Daily Star apologised for printing "stories suggesting the couple were responsible for, or may be responsible for, the death of their daughter Madeleine and for covering it up" and stated that "We now recognise that such a suggestion is absolutely untrue and that Kate and Gerry are completely innocent of any involvement in their daughter's disappearance."[7]

Volcanic ash front page

On 21 April 2010, in the aftermath of the 2010 Eyjafjallajökull eruption, the Star splashed a computer-generated image on its front page of British Airways Flight 9, which in 1982 encountered volcanic ash and suffered the temporary loss of all engines. The image, taken from a documentary, was accompanied by a headline "Terror as plane hits ash cloud", without any indication on the front page that the image was computer-generated.[8] The splash, on the first day that flights restarted after a six-day closure of UK airspace due to volcanic ash, led to the removal of the paper from newsagents at some UK airports.[9]

Grand Theft Auto Rothbury

On 21 July 2010, the paper ran a story[10] by Jerry Lawton claiming that Rockstar Games was planning an instalment of its Grand Theft Auto series of video games based around the then-recent shootings carried out by Raoul Moat. Amid outcry at the inaccuracy of the story, an apology was published by the paper on 24 July[11] for making no attempt to verify the truth of any of the claims, publishing what was claimed to be the cover, criticising Rockstar for its alleged plans without questioning the likelihood, making no attempt to contact Rockstar before publishing, and obtaining statements from a grieving relative of one of Moat's victims. The paper claimed to have paid "substantial" damages to Rockstar as a result, which Rockstar donated to charity.

Prior to the paper's apology, Lawton defended his story on his Facebook page, claiming to be "baffled by the fury of adult gamers", describing them as "grown (?!?) men who sit around all day playing computer games with one another". He then added "Think I'll challenge them to a virtual reality duel....stab....I win!"[12]

Resignation by Richard Peppiatt

In March 2011, the journalist Richard Peppiatt resigned from the Daily Star with an open letter to Richard Desmond. In the letter, Peppiatt accused the Star of demonising Muslims, supporting the English Defence League (EDL), fabricating stories, ignoring foreign news and paying low wages to staff. The Daily Star said in its defence that Peppiatt was only a "casual reporter" and that he bore resentment over being denied promotion. It also denied that it supported the EDL or that it was anti-Islam.[13]


Political allegiance

Although some of its headlines and stories could be considered 'reactionary' and traditionalist, the Daily Star has few articles on politics, and has rarely shown clear support for any specific party or leader. However, in the run-up to the 2010 general election, the newspaper printed several articles which hinted that it wanted to see Labour and Gordon Brown voted out of power, while at the same time offering no explicit support for the Conservatives or their leader David Cameron, who ultimately formed a coalition government with the Liberal Democrats.

In 2014 ahead of the Scottish Independence Referendum the Scottish edition named the "Daily Star of Scotland" printed articles in support of the "Better Together" Campaign being a strong supporter of a No Vote. They told readers to all go out and Vote No in the Referendum. [15]

See also


  1. "National newspaper ABCs for March 2015: Sun sales decline unaffected by second full month without Page Three".
  2. "Red-top papers prepare for marketing war". thisislondon.co.uk. Retrieved 7 June 2010.
  3. David Lister (16 January 2001). "Desmond gets his chequebook out for the lads". The Independent. UK. Retrieved 14 July 2010.
  4. Raphael, Adam (1989). My Learned Friends: an Insider's View of the Jeffrey Archer Case and Other Notorious Actions. ISBN 978-1-85227-094-0.
  5. "The Immediate Aftermath – The Media Reaction – Hillsborough Football Disaster". Contrast.org. Retrieved 3 December 2011.
  6. "Damages due over McCann stories". BBC News. 18 March 2008.
  7. "Kate & Gerry McCann: Sorry". Daily Star. 19 March 2008.
  8. The lead stated: "Exclusive: This is the moment a British Airways jumbo jet hit a cloud of volcanic ash at 37,000ft. Yet last night all UK airports finally reopened, in spite of the ash cloud." The full story was published on page six. See: "Wall, Emma (21 April 2010). "Drama as airlines fly again". Daily Star. p. 6. Retrieved 13 May 2010.
  9. Plunkett, John (21 April 2010). "Daily Star pulled from airports over volcano ash splash". The Guardian. London. Retrieved 13 May 2010.
  10. http://www.mcvuk.com/static/images/assets/565/1055_DailyStar_GTARothbury.jpg
  11. "Rockstar Games – Grand Theft Auto – An apology". Daily Star. 26 July 2010. Retrieved 22 October 2010.
  12. "Journalist defends GTA: Raoul Moat story | Games Industry | MCV". Mcvuk.com. Retrieved 22 October 2010.
  13. "Richard Peppiatt's letter to Daily Star proprietor Richard Desmond". The Guardian. 4 March 2011. Retrieved 5 February 2013.
  14. Dennis Griffiths (ed.) The Encyclopedia of the British Press, 1422–1992, London & Basingstoke: Macmillan, 1992, p.334
  15. "Which political parties do the newspapers support? – Business & Money". Supanet.com. Retrieved 22 October 2010.

External links

This article is issued from Wikipedia - version of the 11/7/2016. The text is available under the Creative Commons Attribution/Share Alike but additional terms may apply for the media files.