Andrew Bolt

Andrew Bolt
Born (1959-09-26) 26 September 1959
Adelaide, South Australia, Australia
Residence Malvern, Melbourne, Victoria, Australia
Nationality Australian
Occupation Journalist, editor, columnist, TV host, radio host
Years active 1990s – present
Employer Herald Sun, Sky News Australia, News Corp Australia
Television The Bolt Report

Andrew Bolt (born 26 September 1959[1]) is an Australian journalist, newspaper columnist, radio commentator, blogger and television host. He is a columnist and former associate editor of the Melbourne-based Herald Sun. He has appeared on the Nine Network, Melbourne Talk Radio, ABC Television, Network Ten and local radio. In 2005, Bolt released a compilation of newspaper columns in a book entitled Still Not Sorry: The Best of Andrew Bolt.[2] From 2011, he has hosted The Bolt Report on Network Ten[3] which moved to Sky News Live in 2016.[4] Bolt is described as a conservative but rejects the label "right-wing".[5]


Bolt was born in Adelaide, South Australia, to newly arrived Dutch migrants. He spent his childhood in remote rural areas, including Tarcoola, South Australia, while his father worked as a schoolteacher and principal. After completing secondary school, Bolt travelled and worked overseas before returning to Australia and starting an arts degree at the University of Adelaide.[6] He left university to take up a cadetship at The Age, a Melbourne broadsheet newspaper. He worked for The Age in various roles, including working as a sports writer, prior to joining The Herald. His time as a reporter included a stint as the newspaper's Asia correspondent, based first in Hong Kong and later in Bangkok.[1] He worked for the Hawke Government on two election campaigns.[1]

Media career

Bolt has had various roles on numerous TV networks, radio stations and in the print media.


Bolt's column and articles are published by News Corp Australia in the Herald Sun and his column is published in The Daily Telegraph, The Advertiser in Adelaide, Northern Territory News and The Courier-Mail.


In May 2005, Bolt established a web-only forum in which readers could offer comments, feedback and questions in response to his columns. He posted some of these comments on the Herald Sun website. The forum changed to a more conventional blog format in July 2006.


He hosted a daily radio show, Breakfast with Steve Price and Andrew Bolt, on the former MTR 1377.

He appeared weekly on radio station 2GB in Sydney for The Clash with union leader Paul Howes and as of 2016 was a regular guest four nights a week on Nights with Steve Price, which is broadcast on 2GB and Melbourne's 3AW.[7][8]


From 2001 to 2011 he was a regular guest on Insiders. Until 2011, he appeared every Monday on the Nine Network's breakfast television program Today to discuss the news of the day. Bolt has been a fill-in panelist on The Project and from May 2011 hosts the TV show, The Bolt Report, both on the Network Ten. The Bolt Report ended on Ten in 2015, but resumed on Sky News Live in May 2016.[9]

He has also appeared on the ABC television show Q&A and ABC Radio National Late Night Live with Phillip Adams.[10]

In 2016, Bolt became a contributor to Sky News Live.[11]

Controversies, Court actions and findings

Leak of intelligence document

In June 2003, Bolt published an article criticising Andrew Wilkie in which he quoted from a classified intelligence document written by Wilkie as an intelligence analyst for the Office of National Assessments. It was claimed, but never proven, that someone in Foreign Minister Alexander Downer's office had leaked the document to Bolt.[12] A spokesperson for the Australian Federal Police said that they did not have any evidence to identify the culprit.[13][14]

Stolen Generations

Bolt has frequently clashed with Robert Manne, Professor of Politics at La Trobe University, about the Stolen Generation. Bolt claims there were no large-scale removals of children "for purely racist reasons". After Bolt challenged Manne to "name just 10" children stolen for racial reasons,[15] Manne replied with fifty names, which Bolt in response said included children rescued from sexual abuse and removed for other humanitarian reasons.[16] Manne argued that Bolt and others were engaged in historical denialism despite "a mountain of documentary evidence and eyewitness testimony".[17] Bolt noted many instances of contemporary Aboriginal children being left "in grave danger that we would not tolerate for children of any other race because we are so terrified of the 'stolen generations' myth."[18]

Defamation case

In 2002, magistrate Jelena Popovic was awarded $246,000 damages for defamation after suing Bolt and the publishers of the Herald Sun over a 13 December 2000 column in which he claimed that she had "hugged two drug traffickers she let walk free".[19] Popovic stated that she had in fact shaken their hands to congratulate them on having completed a rehabilitation program.[20] The jury found that what Bolt wrote was untrue, unfair and inaccurate, but cleared him of malice.[21]

Bolt emerged from the Supreme Court after the jury verdict, stating that his column had been accurate and that the mixed verdict was a victory for free speech. His statement outside the court was harshly criticised by Supreme Court judge Bernard Bongiorno, who later overturned the jury's decision, ruling that Bolt had not acted reasonably because he did not seek a response from Popovic before writing the article and, in evidence given during the trial, showed he did not care whether or not the article was defamatory.[19] Justice Bongiorno ordered that Ms Popovic be awarded $210,000 in aggravated compensatory damages, $25,000 in punitive damages and $11,500 interest. The judge stated that the damages awarded were significantly influenced by Bolt's "disingenuous" comments he had made outside court and the Herald Sun's reporting of the jury's decision.[22] The Court of Appeal later reversed the $25,000 punitive damages, though it upheld the defamation finding, describing Bolt's conduct as "at worst, dishonest and misleading and at best, grossly careless".[23]

Racial Discrimination case

In September 2010, nine individuals commenced legal proceedings in the Federal Court against Bolt and the Herald Sun over two posts on Bolt's blog. The nine sued over posts titled "It's so hip to be black", "White is the New Black" and "White Fellas in the Black". The articles suggested it was fashionable for "fair-skinned people" of diverse ancestry to choose Aboriginal racial identity for the purposes of political and career clout.[24] The applicants claimed the posts breached the Racial Discrimination Act. They sought an apology, legal costs, and a gag on republishing the articles and blogs, and "other relief as the court deems fit". They did not seek damages.[25] On 28 September 2011, Justice Mordecai Bromberg found Bolt to have contravened section 18C of the Racial Discrimination Act.[26][27]

The case was controversial. Justice Bromberg had been active in Labor Party politics.[28][29] Bolt described the decision as a "terrible day for free speech" in Australia and said it represented "a restriction on the freedom of all Australians to discuss multiculturalism and how people identify themselves. I argued then and I argue now that we should not insist on the differences between us but focus instead on what unites us as human beings."[26] The ABC's Jonathan Holmes of Media Watch described Justice Bromberg's interpretation of the Racial Discrimination Act, and his application of it to Bolt's columns as "profoundly disturbing" because it reinforced concerns that 18c creates "one particular area of public life where speech is regulated by tests that simply don't apply anywhere else, and in which judges - never, for all their pontifications, friends of free speech - get to do the regulating.[30]

Ironically, the prominent Aboriginal activist Noel Pearson later stated: "The essence of indigeneity … is that people have a connection with their ancestors whose bones are in the soil. Whose dust is part of the sand. I had to come to the somewhat uncomfortable conclusion that even Andrew Bolt was becoming Indigenous because the bones of his ancestors are now becoming part of the territory."[31]

Personal life

Bolt is married to Sally Morrell, a fellow columnist at the Herald Sun. They have three children. Bolt is an agnostic.[32]


  1. 1 2 3 Barry, Tony. "The Outsider". Institute of Public Affairs. Archived from the original on 11 June 2011. Retrieved 29 May 2011.
  2. Andrew Bolt (2005). Still Not Sorry: The Best of Andrew Bolt. News Custom Publishing. ISBN 1-921116-02-1.
  3. Knox, David (9 May 2011). "The Bolt Report". TV Tonight. Retrieved 21 May 2011.
  4. Meade, Amanda (21 March 2016). "The Bolt Report to be resurrected on Sky News five nights a week". The Guardian. Retrieved 21 March 2016.
  5. Andrew, Bolt (April 9, 2010). "If I were of the Right, I'd say so". Column. Herald Sun.
  6. Van, John (19 November 2011). "I don't have many friends and that means I don't have to fear insulting people.". Fairfax Media. Sydney Morning Herald. Retrieved 6 September 2015.
  7. "Nights with Steve Price". 2GB 873. Macquarie Media Network Pty Limited. Retrieved 6 September 2015.
  8. "Nights with Steve Price". 3AW 693 News Talk. Fairfax Media. 4 April 2016. Archived from the original on 4 April 2016. Retrieved 13 June 2016.
  9. Knox, David (21 March 2016). "The Bolt Report shifting to SKY News". TV Tonight. Retrieved 21 March 2016.
  10. "Andrew Bolt". Q&A. ABC. Retrieved 6 September 2015.
  11. Bowden, Ebony (1 March 2016). "Andrew Bolt hired by Sky News Australia to report on Royal Commission in Rome". The Sydney Morning Herald. Archived from the original on 1 March 2016. Retrieved 1 March 2016.
  12. Alan Ramsey (24 March 2006). "Bolt from blue sets tongues wagging". The Sydney Morning Herald.
  13. "Democratic Sabotage". Media Watch.
  14. Kingston, Margo (30 April 2004). "Andrew Bolt: I did 'go through' leaked top secret report by Wilkie". Fairfax Media. Sydney Morning Herald. Retrieved 6 September 2015.
  15. Andrew Bolt (28 June 2006). "Be a Manne and name just 10". Herald Sun. Melbourne.
  16. Andrew Bolt (5 September 2006). "Stolen generations: My Melbourne Writers' Festival speech". Herald Sun blog.
  17. Robert Manne (9 September 2006). "The cruelty of denial". The Age. Melbourne.
  18. Andrew Bolt (19 September 2006). "Another stolen life". Herald Sun blog.
  19. 1 2 "Case study: Andrew Bolt and defamation".
  20. Selma Milovanovic (17 April 2002). "Journalist defends article". The Age.
  21. Selma Milovanovic (24 May 2002). "Senior magistrate seeks at least $400,000 damages for defamation". The Age.
  22. Selma Milovanovic (7 June 2002). "Magistrate wins $250,000". The Age.
  23. Peter Gregory (22 November 2003). "Magistrate's libel claim is upheld". The Age.
  24. "Bolt defends articles in discrimination case". ABC News (Australia). 29 March 2011.
  25. Karen Kissane (30 September 2010). "Case against Bolt to test racial identity, free-speech limits". The Age. Melbourne.
  26. 1 2 "Andrew Bolt – Herald Sun columnist guilty of race discrimination". The Age. Melbourne. 28 September 2011.
  27. "Andrew Bolt loses racial vilification court case". HERALD Sun columnist Andrew Bolt has lost an action brought in the Federal Court in which the columnist was accused of breaching the Racial Discrimination Act. News Corporation Australia. The Australian. 28 September 2011. Retrieved 6 September 2015.
  28. Paul Robinson (18 August 2001). "Former Saint to try for Canberra". The Age.
  29. The Bolt Report; Sky News; 14 Nov 2016
  30. Bolt, Bromberg and a profoundly disturbing judgment; The Drum;; 30 Sep 2011
  31. Seed, Daniel Live: Woodford Folk Festival 2015/16: Fire event and New Year's Day: News: Noel Pearson says Andrew Bolt 'becoming Indigenous', Brisbane Times, 1:28pm on 1 Jan 2016;
  32. "Column - Kinder to our Christians". This is one reason why I, an agnostic, will today do what I do every Easter, and play Bach’s divine St Matthew Passion while I sit for a while and give thanks. Sun Herald. Retrieved 9 December 2013.

External links

This article is issued from Wikipedia - version of the 11/21/2016. The text is available under the Creative Commons Attribution/Share Alike but additional terms may apply for the media files.